++ kemana harusku daki ??


hye semua.hari ini modd ada nak tulis blog.uhu.saya tahu masih ada lagi kengkawang yang still konfius or pening lalat pasal nak pilih uni mana yang patut dituju *even tak lama dah nak further study  :) okay..sekarang ni..korang bandingkan tawaran uni yang korang dapat :) pilih yang terbaik.means pilih berdasarkan:
1.minat korang
2.ability korang nak carry subjek yang ditawarkan
3...bandingkan apa yang berkaitan...
saya tahu ramai nak nak scholarship or pinjaman bagi membantu mereka melunaskan bayaran kemasukan ke uni nanti.*saya tahu mahal sangat [bagi orang yang sederhana like me la :) ] bagi yang senang..pakai duit sendiri je tanggung :) okay..ramai kat sini akan cakap macam ni :

"masuk IPTA kena buat pinjaman PTPTN..tapi kalau masuk IPTS free kalau pointer 3.5 above.."
okay..kat sini saya nak share la sedikit..bagi yang ambil diploma macam saya..kalau pointer masa korang buat degree tu 3.75 above..ptptn korang free tak payah bayar *apa yang diberitahu ketika majlis penyampaian WPP PTPTN kepada saya tempoh hari :) tapi..kalau untuk diploma memang kena bayar la *saya :) intrest yang dikenakan hanyalah 1% sahaja.dan PTPTN juga sudah di islamkan :) okay.faham ? :) 

selain itu..anda juga boleh memohon scholarship sewaktu belajar bagi menampung kos pengajian anda itu.so..kena belajar rajin-rajin la kalau nak dapat biasiswa :) and..kena up to date la..kena selalu search pasal biasiswa yang ada :) internet kan ada.. :) so no hal la :)
okay..itu sahaja yang dapat saya kongsi bersama.harap dapat membantu anda. :) kalau ada sebarang pertanyaan or penambahan..bolehlah tinggalkan jejak anda dengan mengomen entry ini :) okay?
bagi bakal mahasiswi diploma sains yang masih ragu-ragu..baik ke MATRIK atau ke UNI je ?anda boleh la klik di sini bagi mengetahui maklumat lanjut.sila klik DIPLOMA SAINS 
*and jangan segan-silu untuk follow blog beliau.trimas ! :)
kalau still juga konfius..maybe cara di atas adalah yang terbaik.so selamat berjaya ! :)


No comments:

Post a Comment